Cybersecurity noodplan in detail

Cybersecurity noodplan in detail

 

Meer weten over jouw Cyber­se­cu­ri­ty Noodplan?

Hier gaan we dieper in op enkele ker­naspecten van het Cyber­se­cu­ri­ty Nood­plan en geven we verdere uit­leg over de imple­men­tatie, tech­nis­che maa­trege­len en strate­gis­che stap­pen die bedri­jven kun­nen onderne­men om hun dig­i­tale weer­baarheid te ver­groten. Hieron­der vol­gt een nog uit­ge­brei­dere ver­sie van het plan, met meer spec­i­fieke toelichtin­gen over elk onderdeel.

 

1. Risicobeoordeling en identificatie van bedrijfskritieke activa

 

Waarom is dit belangrijk?

Voor­dat je een cyber­se­cu­ri­ty nood­plan kunt opstellen, moet je begri­jpen welke bedri­jf­s­mid­de­len het meest kwets­baar zijn voor cyber­dreigin­gen. Dit betekent dat je moet weten welke sys­te­men, gegevens en infra­struc­tu­ur essen­tieel zijn voor het voortbestaan van je bedri­jf. Door deze sys­te­men te iden­ti­fi­ceren, kun je de juiste beveilig­ings­maa­trege­len nemen en snel rea­geren in het geval van een aanval.

 

Stappen om te nemen

  1. Maak een inven­taris van hard­ware en soft­ware: Doc­u­menteer elk appa­raat dat is ver­bon­den met je netwerk, inclusief servers, lap­tops, mobiele tele­foons en IoT-appa­rat­en. Het CyFUN-basis doc­u­ment benadrukt de noodza­ak van inven­tarisatie in ID.AM‑1 en ID.AM‑2, waar­bij fysieke appa­rat­en en soft­ware­plat­forms in kaart wor­den gebracht.
  2. Beo­ordeel de bedri­jf­swaarde van elke acti­va: Het clas­si­fi­ceren van bedri­jf­s­mid­de­len op basis van hun belang voor de bedri­jfsvo­er­ing helpt bij het pri­or­iteren van de beveilig­ingsinspan­nin­gen. Een aan­val op een cru­ciale serv­er heeft bijvoor­beeld een veel grotere impact dan een aan­val op een enkele werkstation.
  3. Voer regel­matige eval­u­aties uit: Cyber­dreigin­gen evolueren con­stant, wat betekent dat de kwets­baarhe­den van een organ­isatie ook kun­nen veran­deren. Zorg ervoor dat je regel­matig de kwets­baarhe­den van bedri­jf­skri­tieke sys­te­men beo­ordeelt en de maa­trege­len bijwerkt.

 

Voorbeeld in praktijk

Een bedri­jf dat gevoelige klant­gegevens opslaat, zoals een zieken­huis of een finan­ciële instelling, zou de data­base met klant­gegevens als een bedri­jf­skri­tieke acti­va moeten beschouwen. Deze data­base moet wor­den bescher­md met de hoog­ste mate van beveilig­ing, zoals encryp­tie en sterke toe­gangscon­trole­mech­a­nis­men. Boven­di­en moeten er regel­matige back-ups wor­den gemaakt en getest.

 

2. Technische beveiligingsmaatregelen en preventie

 

Waarom is dit belangrijk?

Beveilig­ings­maa­trege­len zijn het hart van elk cyber­se­cu­ri­ty nood­plan. Het doel van deze maa­trege­len is het voorkomen van inci­den­ten, of, als dat niet mogelijk is, het beperken van de schade die door een inci­dent wordt veroorza­akt. Door robu­uste tech­nis­che maa­trege­len te imple­menteren, kan een bedri­jf de kans op suc­cesvolle aan­vallen verkleinen.

 

Essentiële maatregelen

  1. Fire­wall- en antivirus­be­heer: fire­walls zor­gen ervoor dat ongeau­toriseerde toe­gang tot het netwerk wordt voorkomen. Elk appa­raat op het netwerk moet bescher­md wor­den door een fire­wall en geüp­datet wor­den met de nieuw­ste patch­es, zoals aan­bev­olen in PR.AC‑5 van de CyFUN-basis richtlijnen.
  2. Encryp­tie van gevoelige gegevens: gevoelige bedri­jf­s­gegevens moeten ver­sleuteld wor­den zow­el in rust (op schi­jven of servers) als tij­dens over­dracht (bijv. via e‑mail). PR.DS‑1 en PR.DS‑2 van de CyFUN-basis speci­fi­ceren encryp­ti­etech­nieken om gevoelige gegevens te beveiligen.
  3. Mul­ti­fac­torauthen­ti­catie (MFA): voor toe­gang tot bedri­jf­skri­tieke sys­te­men moet MFA wor­den ingesteld om ervoor te zor­gen dat alleen geau­toriseerde per­so­n­en toe­gang hebben. Dit is een kern­maa­tregel die wordt benadrukt in PR.AC‑3.
  4. Beheer van toe­gangsrecht­en en machtigin­gen: het beperken van de toe­gangsrecht­en tot de min­i­maal ben­odigde toe­gang (least priv­i­lege) ver­min­dert het risi­co op mis­bruik van toe­gangsrecht­en. PR.AC‑4 in het CyFUN-basis doc­u­ment benadrukt dit principe en geeft spec­i­fieke richtli­j­nen voor het beheren van toegangsrechten.

 

Implementatie

Stel dat je een IT-bedri­jf runt dat soft­ware ontwikkelt. Toe­gang tot de pro­duc­tieservers moet strikt beperkt zijn tot senior engi­neers en alleen via MFA. Als een engi­neer het bedri­jf ver­laat, moeten hun toe­gangsrecht­en onmid­del­lijk wor­den ingetrokken en hun accounts gede­ac­tiveerd. Dit voorkomt dat ex-werkne­mers onbe­doeld of opzettelijk toe­gang hebben tot gevoelige systemen.

 

3. Incidentdetectie: monitoring en logging

 

Waarom is dit belangrijk?

Vroege detec­tie van cyber­aan­vallen is essen­tieel om de impact te min­i­malis­eren. Door con­tin­ue mon­i­tor­ing en log­ging in te zetten, kun­nen ver­dachte activiteit­en vroegti­jdig wor­den geï­den­ti­ficeerd, waar­door organ­isaties sneller kun­nen reageren.

 

Detectiemechanismen

  1. Net­work Intru­sion Detec­tion Sys­tems (IDS): Een IDS scant het netwerkver­keer en kan ver­dachte patro­nen detecteren die wijzen op een mogelijke aan­val. Dit kan var­iëren van pogin­gen tot ongeau­toriseerde toe­gang tot ver­sprei­d­ing van mal­ware bin­nen het netwerk. DE.CM‑1 van het CyFUN-basis doc­u­ment benadrukt het belang van netwerkmonitoring.
  2. Event Log­ging: Logs moeten regel­matig wor­den gecon­troleerd op ver­dachte activiteit­en zoals onge­bruike­lijke inlog­pogin­gen of vreemde netwerkac­tiviteit. Logs moeten wor­den geback-upt en opges­la­gen voor lat­ere analyse, zoals wordt aangegeven in PR.PT‑1.
  3. Gebruik van SIEM-sys­te­men: Secu­ri­ty Infor­ma­tion and Event Man­age­ment (SIEM) sys­te­men com­bineren gegevens uit ver­schil­lende bron­nen (zoals IDS, fire­walls, antivirus­soft­ware) om gea­vanceerde bedreigin­gen te detecteren.

 

Voorbeeld

Een finan­ciële instelling kan SIEM-tech­nolo­gie gebruiken om dagelijks miljoe­nen trans­ac­ties te mon­i­toren en afwijkin­gen te detecteren. Als het sys­teem merkt dat er bijvoor­beeld duizen­den trans­ac­ties plaatsvin­den vanaf een enkele gebruik­er in korte tijd, kan het alarm slaan en verdere schade voorkomen.

 

4. Incidentrespons: snel en effectief reageren

 

Waarom is dit belangrijk?

Zodra een cyber­in­ci­dent is gede­tecteerd, is snelle en gecoördi­neerde actie noodza­ke­lijk om de gevol­gen van de aan­val te beperken. Dit vereist een duidelijk omschreven plan met toegewezen rollen en verantwoordelijkheden.

 

Componenten van een responsplan

  1. Inci­dent Response Team (IRT): Stel een team samen dat ver­ant­wo­ordelijk is voor de respons op cyber­in­ci­den­ten. Elk lid van het team moet een spec­i­fieke rol hebben, zoals het beheren van com­mu­ni­catie of het isol­eren van getrof­fen systemen.
  2. Inci­dent­doc­u­men­tatie en ‑eval­u­atie: Na een inci­dent moet een rap­port wor­den opgesteld waarin wordt beschreven wat er is gebeurd, hoe het werd opgelost, en welke lessen eruit zijn getrokken. RS.RP‑1 en RS.IM‑1 van het CyFUN-basis doc­u­ment benadrukken het belang van inci­dent­doc­u­men­tatie en voort­durende ver­be­terin­gen na incidenten.
  3. Interne en externe com­mu­ni­catie: Het is cru­ci­aal dat tij­dens een inci­dent het com­mu­ni­catiepro­to­col wordt gevol­gd om de juiste interne en externe par­ti­jen te informeren. RS.CO‑3 speci­ficeert dat infor­matie moet wor­den gedeeld in overeen­stem­ming met de vooraf vast­gestelde responsplannen.

 

Voorbeeld

Stel dat een zieken­huis te mak­en kri­jgt met een ran­somware-aan­val waar­bij de toe­gang tot patiën­ten­dossiers wordt geblok­keerd. Het inci­dent response team schakelt de getrof­fen sys­te­men onmid­del­lijk uit om verdere ver­sprei­d­ing te voorkomen, informeert het per­son­eel en con­tacteert de ver­ant­wo­ordelijke cyber­se­cu­ri­ty autoriteit­en voor hulp.

 

5. Herstel en Continuïteit van de Bedrijfsvoering

 

Waarom is dit belangrijk?

Nadat een inci­dent is ingedamd, moet de focus liggen op het her­s­tel van de getrof­fen sys­te­men en het waar­bor­gen van de con­tin­uïteit van de bedri­jfsvo­er­ing. Een goed her­stelplan zorgt ervoor dat de organ­isatie snel weer oper­a­tion­eel is en verdere schade wordt voorkomen.

 

Herstelprocessen

  1. Dis­as­ter Recov­ery Plan (DRP): Het her­stelplan moet gede­tailleerde stap­pen bevat­ten voor het her­stellen van sys­te­men na een cyber­aan­val. Dit kan var­iëren van het terugzetten van back-ups tot het ver­van­gen van hard­ware of het her­con­fig­ur­eren van sys­te­men. RC.RP‑1 van het CyFUN-basis doc­u­ment benadrukt dat bedri­jven een her­stelplan moeten hebben voor ram­p­en en cyberincidenten.
  2. Back-ups testen en valid­eren: Back-ups zijn nut­teloos als ze niet werken wan­neer ze het meest nodig zijn. Zorg ervoor dat back-ups regel­matig wor­den getest en gevalideerd om er zek­er van te zijn dat ze betrouw­baar zijn in geval van een cyber­in­ci­dent (PR.IP‑4).
  3. Her­s­tel van kri­tieke dien­sten: De eerste pri­or­iteit moet liggen bij het her­stellen van bedri­jf­skri­tieke dien­sten. Dit zijn de dien­sten die essen­tieel zijn voor de voortzetting van de bedrijfsactiviteiten.

 

Voorbeeld

Een verzek­er­ings­maatschap­pij die te mak­en heeft gehad met een cyber­aan­val kan gebruik­mak­en van haar back-up sys­teem om klant­gegevens terug te halen en zo snel mogelijk haar dien­stver­len­ing te herstellen.

 

Voordelen van een Uitgebreid Cybersecurity Noodplan

 

  1. Voorkomen van finan­ciële schade: Bedri­jven die snel kun­nen rea­geren op een inci­dent, lopen min­der kans op grote finan­ciële ver­liezen als gevolg van down­time of dief­stal van gegevens.
  2. Ver­be­ter­de klant­tevre­den­heid: Klanten zullen eerder vertrouwen hebben in een bedri­jf dat blijk geeft van een solide beveilig­ingsin­fra­struc­tu­ur en de mogelijkheid om snel op inci­den­ten te reageren.
  3. Nalev­ing van regel­gev­ing: Veel sec­toren, zoals de gezond­hei­d­szorg en de finan­ciële sec­tor, hebben strenge regels en nor­men voor gegevens­bescherming. Een goed uit­gew­erkt nood­plan zorgt ervoor dat bedri­jven vol­doen aan deze voorschriften.

 

Conclusie

Een cyber­se­cu­ri­ty nood­plan is een onmis­baar instru­ment voor bedri­jven van elke omvang. Door een proac­tieve benader­ing te hanteren, van risi­cobeo­ordel­ing en inci­dent­de­tec­tie tot respons en her­s­tel, kun­nen bedri­jven zichzelf beter bescher­men tegen de groeiende dreig­ing van cyber­aan­vallen. Boven­di­en moedi­gen over­he­den, zoals het Cen­trum voor Cyber­se­cu­ri­ty Bel­gië (CCB), bedri­jven sterk aan om voor­bereid te zijn en bieden ze richtli­j­nen en mid­de­len aan om bedri­jven te helpen hun dig­i­tale vei­ligheid te verbeteren.

 









     

    We zullen eerst vra­gen wat je wenst en goed over­leggen. En je ver­staan­baar toelicht­en wat wij zien als de meest geschik­te oploss­ing.

    Dit houdt zow­el de keuze van hard­ware, soft­ware, dien­sten als de bijhorende con­fig­u­raties in. 

    Of we bek­ijken hoe we jouw huidi­ge con­fig­u­ratie opti­maal kun­nen ver­beteren.

    Ons doel is steeds dat je over een goed werk­ende IT en ICT-omgev­ing beschikt, die zoveel als mogelijk geau­toma­tiseerd is.

    En alti­jd up to date is en uiter­mate goed beveiligd is.

    Graag helpen we onze klanten in de regio’s Putte, Peulis, Grashei­de, Berlaar, Heist-op-den-Berg, Itegem, Begi­j­nendijk, Hul­shout, Rij­me­nam, Keer­ber­gen, Bon­hei­den, Meche­len, Antwer­pen, Leu­ven en Brussel.

     

    Contact info

    LANCONSTRUCT IT-secu­ri­ty

    Bert Janssens

    b‑Tree BV

    BE0716.917.595

     

    Adres

    Bareel­straat 76A
    2580 Beerzel

     

    Telefoon

    +32 472 77 83 21

     

    E‑mail

    [email protected]

     

     

    Nuttige links

     

    Back-up strate­gie en mak­en van back-ups

    Web­site beveiligen

    Netwerk beveili­gen